BlogFietsvakantieFrankrijk

Katharen Basken fietsroute

De Katharen Basken fietsroute was een onderdeel van onze fietsvakantie van vier maanden. De route van 600 kilometer voert langs de voet van de Pyreneeën van Narbonne naar Biarritz. Het is hoogzomer als wij starten vanuit het westen.

Vanaf een camping in Saint Jean de Luz hebben we uitzicht op de hoge bergen van de Pyreneeën. Nadat we vanuit Nederland via de Langs Oude Wegen route met een omweg naar Zuid-Frankrijk zijn gefietst, moeten we de volgende route uitkiezen. Caro komt met het idee om de Katharen Basken fietsroute van Peter van Rossum & Kees Mieras te gaan rijden.

Coast to Coast

Ik twijfel. Eigenlijk zijn we geen hoogtemetersvreters (we rijden vooral over geleidelijke stijgende Vias Verdes en Voies Vertes) en onze fietsen, doodnormale Gazelle Chamonix’s modellen een aantal jaar geleden nieuw gekocht voor net geen 700 euro, kunnen dit toch helemaal niet aan? Ik zoek op internet naar ervaringen van de Katharen Basken fietsroute, maar het lijkt alsof deze route niet erg populair is onder vakantiefietsers.

Toch lonkt het avontuur. Een lange fietsreis maak je waarschijnlijk maar 1 keer. Na een aantal dagen genoten te hebben van de ruige zee, stem ik toe. We gaan fietsen van de Atlantische Oceaan dwars door Frankrijk naar de Middellandse Zee. Ik verheug mij nu al op een frisse duik aan de overkant.

1000 meter klimmen

Na de start volgen al snel de eerste scheldwoorden. We moeten een kloof uit klimmen, maar de weg (Pas de Roland) is vanaf deze kant zo steil dat fietsen onmogelijk is. Caro is absoluut geen fan van lopen met de fiets. Haar bagage is zo’n 25 kilo en door de lage stang op haar damesmodel, is het lastig om kracht te zetten en om balans te houden.

Als de komende 600 kilometer van de route zo zijn, dan gaan we de Katharen Basken fietsroute niet voltooien.

Katharen Basken fietsroute

Eenmaal bij camping Ospitalia in Hélette hebben we volgens de fietsnavigatie 1000 meter gestegen. De eigenaren van de kampeerplek zijn vriendelijk en het uitzicht vanaf onze fijne tent is fantastisch.

forclaz mt900

Na stijgen komt dalen

Het voordeel van stijgen is dat je op een gegeven moment weer mag afdalen. We starten de volgende dag met een lange afdaling. In Saint Palais kopen we Chipirons a la Plancha (gepaneerde inktvis) op de markt. Vanaf Saint Palais starten we weer met klimmen. Wauw, wat een mooie uitzichten! We zweten ons kapot want het is warm.

Na de laatste klim volgt een steile afdaling en dan zijn we bij het volgende dorp Mauléon-Licharre. Daar strijken we neer bij deze camping aan de rivier.

Bananen en Oasis

Zaterdagochtend gaan we eerst naar de bakker en dan op pad. Het eerste deeltje gaat soepel: we fietsen redelijk vlak door een dal. Na deze opwarming moeten we flink aan de bak. Het is een lange klim en het is steil. Gelukkig wel deels in de schaduw. Puffend komen we boven en daar eten we bananen en drinken we Oasis (onze nieuwe dieet). Uiteraard maken we ook wat foto’s van het prachtige vergezicht!

Katharen Basken fietsroute

Oleron-Sainte-Marie uitkomen is hels. Daarna volgen pittige klimmetjes elkaar op. Er lijkt geen einde aan te komen. Het is strak blauw, de zon schijnt fel, het is minstens dertig graden. Halverwege kom ik erachter dat ik fiets in 2-1 ipv 1-1. Bij de zoveelste klim ga ik lopen. Caro bikkelt dapper door. ‘Je bent er bijna! Nog een klein stukje’, schreeuw ik haar na.

Ja, ja, klein stukje? Het gaat nog tig meters door. Caro heeft een zere rug, brandende benen en zweet als drie otterfamilies. Zelfs wandelend ben je sneller op deze heuvel. Het laatste stukje fietsen we samen. Helemaal kapot komen we boven: onze harten roffelen erop los maar we hebben het gehaald!

De afdeling gaat hard! Helaas is het wegdek niet fantastisch, maar het is heerlijk om naar beneden te sjezen als je er zo hard voor hebt gewerkt.

Katharen Basken fietsroute

We blijven slapen op Camping Municipal de la Vallée d’Ossau in Arudy aan de Ossau rivier. Met een koude fles Jurançon Sec uit de streek, komen we weer een beetje bij.

Een Tsjechische motormuis die ’s avonds zijn tentje naast ons zet, kan niet geloven dat we in deze omgeving fietsen. Bijgekomen van de schrik deelt hij zijn reisgeheim: overdag gaat hij goedkoop eten en drinken in Spanje en slapen doet hij in Frankrijk op voordelige gemeentelijke campings.

Op naar Lourdes

De oplettende lezer had het misschien al door. De rivier bevindt zich in het dal. Voordat we vertrekken, moeten we eerst een lege wijnfles wegbrengen. Meteen na de start volgt een pittige klim. De D287 is vanaf deze kant zo steil, dat we wederom een stukje moeten lopen. Op naar Lourdes

Wordt vervolgd.

Het routeboek is hier te koop: