Fietsen in OccitaniëFrankrijk

Is voie verte Passa Païs werkelijk een prachtige fietsroute?

Wil je fietsen over voie verte Passa Païs in Zuid-Frankrijk? We delen onze ervaring, foto’s en parkings en vertellen welke kilometers het mooiste zijn.

Door op onderstaande onderwerpen te klikken kom je direct bij informatie over:

Vlak fietsen in Zuid-Frankrijk

Op minder dan 50 kilometer van de historische stad Carcassonne ligt voie verte Passa Païs. Een oude spoorlijn omgebouwd tot fietspad dat je vlak laat fietsen in Zuid-Frankrijk.

De trein reed over dit spoortraject van Mazamet tot Bédarieux. Een enkele reis van 76 kilometer over grootse spoorbruggen dwars door het regionaal natuurpark Haut Languedoc.

We willen voie verte Passa Païs in zijn geheel fietsen en zoeken naar strategisch gelegen parkings om onze camper achter te laten. Op een aantal parkings zijn hoogtebeperkingen geplaatst.

Fietsroute Passa Païs

Klik op de pictogrammen om meer informatie te krijgen over de parkings, campings, camperplaatsen in de buurt van de Passa Païs.

Etappe 1

Voor onze eerste etappe vertrekken we vanaf de parking in het dorp Le Poujol-sur-Orb. We fietsen 7 kilometer richting Bedarieux (164 hoogtemeter): het begin/einde van voie verte Passa Païs. Daar aangekomen keren we om. Terug bij ‘ons’ dorpje Le Poujol-sur-Orb kopen we een stokbrood en een pain au chocolat en vervolgen we onze fietstocht.

Dit stuk van de voie verte is fantastisch. We vallen van de ene verbazing in de andere: grootste bruggen, bergen en herfstkleuren. Het fietspad is in goede conditie. Met dit soort vergezichten kan voie verte Passa Païs wat ons betreft tippen aan vias verdes in Spanje. Ondanks dat het eind oktober is, fietsen we nog altijd in een korte broek.

De oude spoorbaan volgt rivier de Orb. Op veel plekken moeten we tussen de scherpe kastanje ‘jasjes’ laveren. Vanaf een indrukwekkend spoorviaduct over de rivier de Jauer krijgen we een fraai uitzicht op Olargues. Deze middeleeuwse stad wordt bestempeld als een van de “Mooiste Dorpen van Frankrijk”.

Na Olargues moeten we ineens flink klimmen. De oude spoorbrug is buiten gebruik dus worden over een andere weg de bergen ingestuurd. Hijgend als twee oude paarden (stijgingspercentage 15 procent) komen we boven. Hier staat een perfecte bank voor de lunch. Vanaf deze bank hebben we een prachtig zicht over de vallei.

Zodra we klaar zijn met lunchen kunnen we het niet laten om nog een klein stukje door te fietsen. We rijden naar het dorp Premian en gaan retour. Terug bij de parking hebben we volgens de fietsnavigatie in 57 kilometer 473 hoogtemeters gemaakt.

Etappe 2

De volgende dag zetten we de camper op de parking bij Rouairoux. Een ruime parking zonder enige beperking. Vanaf hier maken we een korte klim om vervolgens van 450 meter af te dalen naar 256 meter om weer bij Premian uit te komen.

Op de terugweg moeten we zonder onderbreking 200 hoogtemeters maken. Best pittig op een onverharde ondergrond, gelukkig worden we af en toe geholpen door spoortunnels.

De etappe van vandaag vinden we niet zo fantastisch als gisteren: door de vele begroeiing en het fietsen tussen ingegraven heuvelwanden hebben we weinig uitzicht. Het klimmen geeft de voie verte wel een sportief tintje en zorgt voor een voldaan gevoel. We maken 52 kilometer in 3 uur en 4 minuten.

Etappe 3

Na een rustige nacht op de parking van Rouairoux is het tijd voor onze laatste etappe op de voie verte. We fietsen grotendeels naast de druk bereden weg D908. Deze autoweg volgt continu dezelfde valleien als voie verte Passa Païs. Omdat de omgeving richting Mazamet steeds platter wordt, valt de aanwezigheid van de autoweg meer op.

We dalen af van 340 meter naar 227 meter. Als we aankomen bij het eindpunt van de voie verte moeten we lachen: dit is het treinstation van Mazamet waar een trein al klaar staat voor vertrek.

Op de terugweg hebben we het zwaar. Na 18 kilometer non-stop klimmen komen we vermoeid aan bij de camper. We hebben in drie dagen 152 kilometer gefietst en volgens de fietsnavigatie 1077 hoogtemeters gemaakt.

Misschien kan je deze voie verte in Frankrijk beter fietsen met een e-bike? Ben je in de buurt, breng dan zeker een bezoek aan Passa Païs, maar bedenk je wel dat fietsen in Frankrijk nooit echt vlak is..

Parkings bij voie verte Passa Païs

Parking 1
Rue de la Gare (Parallel)
34600 Le Poujol-sur-Orb
GPS: 43.581706, 3.063816
Details: veel hoogtebeperkingen voor campers in deze omgeving. Wij hebben deze parking ook gebruikt als camperplaats (overnacht). Bakker Boulangerie Patisserie Olivier Planes op loopafstand

Parking 2
Rte d’Anglès
81240 Rouairoux,
GPS: 43.472329, 2.581142
Details: Wij hebben deze parking ook gebruikt als camperplaats (overnacht). Bakker in het dorp.