Fietsvakantie

Fietsen langs het Canal du Midi: onze tips en ervaringen

Fietsen langs het Canal du Midi: je houdt ervan of niet. Er lijken twee kampen te bestaan als het gaat om het volgen van de Canal du Midi route.

Voor sommige fietsers is dit hun favoriete fietsroute, anderen vinden de jaagpaden helemaal niks. Aan de hand van ons reisverslag delen wij onze ervaringen en tips.

Canal du Midi fietsen
Eeuwenoude platanen geven schaduw

Canal du Midi + Canal de la Garonne = Canal des Deux Mers

Eerst een stukje geschiedenis. Denk je net als wij dat het Canal du Midi een waterweg tussen Bordeaux en Sète is en de Atlantische Oceaan verbindt met de Middellandse Zee? Dan heb je het mis. Het Canal du Midi is een waterweg van 250 kilometer tussen Toulouse en Sète. Na de start in 1667 werd dit project in 1680 voltooid. Om het hoogteverschil te overbruggen werden tientallen sluizen gebouwd.

Pas in 1838 werd gestart met het kanaal tussen Bordeaux en Toulouse. Dit gedeelte van 200 kilometer wordt het Canal de Garonne genoemd. Samen worden de twee kanalen aangeduid als Canal des Deux Mers. De totale waterverbinding van 500 kilometer was net klaar toen in 1857 de eerste treinen tussen Bordeaux-Sète gingen rijden.

Canal de Garonne
Links Canal de Garonne, rechts de rivier de Garonne

In de daaropvolgende jaren verliezen het Canal du Midi en het Canal de la Garonne langzaam hun concurrentiepositie. Na het stoppen van het goederenvervoer in 1889 krijgt de waterweg, naast een irrigatie functie, ook een toeristenfunctie. De jaagpaden worden omgevormd tot fiets- en wandelpaden. En het kanaal blijft operationeel voor pleziervaartuigen.

Canal du Midi route
Le Canal des 2 Mers a Velo fietsbord

Populaire fietsroute

Wat ons het eerste opviel was dat fietsen langs het Canal du Midi een stuk populairder is dan wij aanvankelijk dachten. Onderweg kwamen wij regelmatig andere fietsers tegen. Ook op campings stonden veel andere fietsvakantie tentjes. De bezoekers zijn afkomstig uit allerlei landen. Zo bood een vriendelijke Spanjaard ons zijn meegebrachte steen aan voor het slaan van onze tentharingen.

Dus voor mensen die erover denken om solo te gaan fietsen: een korte babbel over elkaars ervaringen van het fietsen langs het Canal du Midi of Canal de Garonne is snel gemaakt (zeker in het zomerseizoen). Door de populariteit zijn de campings aan de Canal du Midi route ook voorbereid op vakantiefietsers. Enkele hebben aparte plaatsen voor fietsers en wandelaars.

Dit is soms een voordeel, maar het kan ook een nadeel zijn. Zo stonden wij op een camping met alle fietsers op een hobbelend veld, terwijl de normale vlakke plekken op de camping vrijwel leeg waren…

Campings zijn berekend op vakantie fietsers

Mooiste stuk van het Canal du Midi

Wat precies het mooiste stuk van het Canal du Midi is, is lastig te zeggen. Dit zijn een aantal dromerige dorpjes die ons zijn bijgebleven: La Reole, Damazan, Marmande, Le Somail en natuurlijk Carcassonne.

Houd je van civiele techniek, dan hoef je je niet te vervelen met al die sluizen, aquaducten, bruggen en tunnels. Ga zeker fietsen langs de 9 sluizen van Fonseranes bij Bezier. Toevallig is dit ook de geboortestad van de belangrijkste man achter het Canal du Midi: Pierre-Paul Riquet.

Sluizen Beziers
Fietsen langs de 9 sluizen van Fonseranes bij Bezier

Mocht je twijfelen of het fietsen langs Canal du Midi of Canal de Garonne niet eentonig wordt, dan raden wij aan om je (vooraf) te verdiepen in de geschiedenis. Zeker het Canal du Midi, dat op de werelderfgoedlijst van Unesco staat, heeft een grote invloed gehad op de industriële revolutie. Doordat schepen niet langer om het Iberische Schiereiland heen hoefden te varen, werd de reistijd en het risico verkleind. 

Op internet staat een hoop informatie waardoor het fietsen langs Canal du Midi echt gaat leven. Wist je dat er in de hoogtijdagen 12.000 arbeiders aan de aanleg van het kanaal werkten? En dat Thomas Jefferson zich liet varen over het Canal du Midi?

Canal du Midi faciliteiten
Sluis huis met horeca faciliteiten en picknickbanken

Aandachtspunten

Beide kanalen liggen behoorlijk geïsoleerd. Dit betekent dat je niet overal zomaar een dorpje inrijdt. Voor eten en drinken of een slaapplek moet je het kanaal regelmatig verlaten. Omdat wij elke dag zowel de lunch als het avondeten zelf maken, is dit voor ons (qua planning) een nadeel. Ga jij voor een hotel variant of maak je meer gebruik van horeca dan zal je hier vermoedelijk minder last van hebben.

Daarnaast is het wegdek niet overal in goede staat. Dit komt voornamelijk door boomwortels die het asfalt omhoog duwen en laat scheuren. De Franse voeren regelmatig onderhoud uit, waardoor de situatie van jaar tot jaar kan verschillen. Wij hadden geen grote problemen, maar kregen soms wel zadelpijn van het gehobbel.

hotel boot Canal du Midi
Luxe hotel boot met zwembad op het Canal du Midi

Handige tips

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Kopiëren is uitgeschakeld